I januar 2013, besluttede jeg mig for at komme i gang med løbetræning.

Jeg er født i 1974, så jeg er kommet relativt sent i gang. Jeg har ikke dyrket sport i 10 år. Jeg er 175 cm. høj og vejede 75 kg. på første løbedag, som var den 22/1-2013.

Jeg oplevede stor fremgang i min løbetræning de første måneder, og besluttede mig hurtigt for at løbe halvmarathon i september. Det første løb i Kolding, blev løbet i 1:45. En måned senere, løb jeg HCA halvmarathon i 1:37.

Tiden efter HCA, var svær, fordi der var langt til næste mål og løbetræningen blev noget ustruktureret. Det resulterede i uger uden løb og uger med mange km. Enden blev en skade i venstre knæ og hofte, som holdte mig helt væk fra løbetræning fra januar 2014 og 5 måneder frem.

I maj 2014, startede jeg så op igen. Jeg valgte at starte helt forfra, med korte ture og temmelig langsomt. Jeg er startet med at løbe efter Maffetones træningsprincipper, som i alt sin enkelthed går ud på at løbe ved lav puls, for at optimere kroppens evne til at brænde fedt og at forbedre udeholdenhed. Læs mere om Maffetone

Målet i 2014, var et halvmarathon i Oktober. Desværre mistede jeg tålmodigheden og satte farten op og øgede samtidig mængden for hurtigt. Det resulterede i endnu en skade. Den samme som første gang.

Pausen blev længere end forventet, fordi jeg simpelthen havde svært ved at komme i gang igen. I slutningen af februar 2015, fik jeg løbeskoene på igen. Denne gang med en plan om at eliminere årsagen til mine skader ved hjælp af styrketræning som rammer de muskelgrupper som driller. Samtidig, vil jeg prøve at holde mig til det rolige Maffetone tempo i en længere periode.

Målet er at løbe Amsterdam Marathon i oktober. Hvis det skal lykkedes, er jeg nødt til at være struktureret og lade være med at afvige fra planen. Fra uge 14 og frem til uge 26, løber jeg udelukkende Maffetone og øger samtidig mængden til ca 50 km/uge. I uge 26 starter jeg på et 16 ugers marathon program, som er genereret på løbesiden.dk. Se programmet her.

Jeg håber at jeg med denne løbeblog, kan hjælpe andre, som vil i gang med løbetræning.

Du er velkommen til at tilføje mig på Endomondo, hvis du vil følge mig der.