Løbeblog om løbetræning

Løbedagbog om løbetræning til marathon

Løbeblog

Komme i gang igen

En lang sej kamp mod skader er ved sin ende. Genoptræning og styrketræning skal få mig i gang med løbetræning og forhåbentlig gøre mig i stand til at løbe nogle længere løb igen.

Januar var måneden, hvor jeg satte mine ben i et træningscenter for første gang nogensinde. Jeg var ret spændt på hvordan det ville gå. Min kone var med og da hun er erfaren, kunne hun guide mig i de forskellige øvelser, så jeg får det optimale ud af anstrengelserne. Jeg har fokuseret på ben og core de første måneder.

I maj, efter 4 måneder i træningcenter, hvor det også blev til nogle ture på løbebånd, kom jeg i gang med at løbe udendørs. Jeg har allieret mig med lidt nyt udstyr. Både som motivation og fordi jeg trængte til nye sko og fordi mit gamle garmin 310 efterhånden var slidt.

Jeg har løbet i Brooks PureFlow siden januar 2013,så det var nærliggende at kigge i den retning. Valget faldt på Brooks PureFlow 6. Jeg har løbet 27 km i skoen og er rigtig tilfreds. Den sidder perfekt på min fod og har rigtig god absorbering.

Uret skulle også skiftes. Heldigvis har jeg en gavmild kone som pludselig diskede op med et garmin 630. Lækkert ur, som jeg stadig er ved at lære at kende.

Det næste lange stykke tid, er planen at fortsætte med styrketræning og de korte langsomme ture i løbeskoene. Løber pt kun 5 km ca. 3 gange om ugen. Jeg vil prøve at øge mængden lige så stille og håber på en lang periode uden skader.

By |maj 26th, 2017|0 Comments

Langtur i skoven og status for uge 17

Langtur summaryDagens langtur – og det kan jeg vel godt tillade mig at kalde dem efterhånden, bestod af 80 minutter i lavt tempo. Programmet siger at jeg skal holde et pace mellem 5:21 og 6:50 min/km.

Et pace omkring 5:40 min/km passer mig fint på en langtur, så det var planen at ramme der omkring.

Den første halve time gik fint. Dog kunne jeg mærke at sidste måltid lå for tæt på afgang og det medfører normalt lidt ubehag. Men ikke noget, som ikke kan løbes væk.

Fredagens hurtige tur, sad måske lidt i benene. Ihvertfald begyndte mine lægge at blive ømme efter 40 minutter. Jeg vælger at tolke disse milde smerter positivt, da det er normalt at læggen bliver belastet ved løb på forfod/midtfod. Jeg håber og tror at det er fordi jeg lander korrekt på foden.

De sidste 20 minutter var lidt hårde. Det er mange måneder siden jeg har været på benene i mere end en time. Ikke sådan at jeg var helt død, men jeg kunne mærke at kroppen var træt ved afslutningen af denne langtur.

Status for uge 17 er at jeg kun nåede to pas. 140 minutter eller 25.78 km i 5:26 min/km.

By |april 26th, 2015|0 Comments

Opdatering på min løbeblog

Google logoDet er tid til en update. Både af designet på denne løbeblog, men også lidt om hvad der sker denne uge.

Jeg har redesignet min løbeblog, så den nu er mobilvenlig. I første omgang, var det fordi at det irriterede mig at brugerne skulle zoome på siderne, men også fordi Google har opdateret deres algoritmer, så de nu tager hensyn til mobilvenlighed i deres søgeresultater.

Som bekendtgjort på min løbeblog i sidste uge, er planen i denne uge, 250 minutters løb i varieret tempo. Jeg er i uge 3 i Claus Hechmanns opstartsprogram og jeg må erkende at mine ben ikke er helt klar til den øgede mængde. Så udover at have travlt i denne uge, har benene og knæene været mærket af sidste uges strabadser, så første tur i denne uge har været i dag.

Det blev til 60 minutters løb i varieret tempo. Benene føltes tunge den første halve time, men ellers var det en fin tur gennem Kolding skov. 11.53 km i 5:12/km.

Næste tur bliver søndag, hvor langturen er på 80 minutter i lavt tempo.

By |april 24th, 2015|0 Comments